Visie op DALTON
keuzevrijheid en verantwoordelijkheid - samenwerken - zelfstandigheid - reflecteren
ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS
Warme klassfeer
Aansluiten bij de leefwereld van de kinderen
Afwisselende werkvormen
Ruimte voor keuzes
REFLECTEREN EN EVALUEREN
Zelfreflectie
Reflecteren over het leerproces
Kindcontacten (kopje-theegesprek)
Attitudes
Portfolio
Methodegebonden, genormeerde en gestandaardiseerde tests
Kwaliteitszorg
VERANTWOORDELIJKHEID EN ZELFSTANDIGHEID
-
Eigenaarschap van leerproces
-
Zelfstandig taken plannen
-
Leren leren
-
Orde en netheid
-
Eigen werkplek kiezen
-
Uitgestelde aandacht
-
Gestructureerde vrijheid
-
Samen regels formuleren, bijsturen
-
Eten in de klas
-
Rust
OUDERPARTICIPATIE
onderwijsondersteunend: voorlezen, ondersteunen ateliers, zwemouders, …
actieve samenwerking: oudervereniging, vervoerouders, …
SAMENWERKEN
Tussen de kinderen
Tussen de leerkrachten
Tussen de ouders
Op onze campus Xplus
Met andere participanten: de buurt, de bibliotheek, …
STRUCTUUR IN DE KLAS
duidelijke afspraken en klasregels
duidelijke planningsdocumenten
extra aandacht voor instructie
orde en netheid
leerlingen betrokken bij klasinrichting
EEN KIJKJE IN
DE KLEUTERKLAS
INLOOPMOMENT:
vrije keuze: klas of speelplaatsKRINGMOMENT:
kalenders, dagverloop, praatronde,…ZELFSTANDIG WERK:
hoekenwerk, projectwerk,…KRINGMOMENT:
reflectie
DE LAGERE SCHOOL
INLOOPMOMENT:
vrije keuze: klas of speelplaatsKRINGMOMENT:
kalenders, dagverloop, praatronde,…INSTRUCTIE
ZELFSTANDIG WERK
KEUZEOPDRACHTEN
PROJECTWERKING
KRINGMOMENT:
reflectie
KINDEREN ONTWIKKELEN HUN TALENTEN
Aangepaste terminologie = toegankelijker voor kinderen