Visie op DALTON
keuzevrijheid en verantwoordelijkheid - samenwerken - zelfstandigheid - reflecteren
ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS
Warme klassfeer
Aansluiten bij de leefwereld van de kinderen
Afwisselende werkvormen
Ruimte voor keuzes
REFLECTEREN EN EVALUEREN
Zelfreflectie
Reflecteren over het leerproces
Kindcontacten (kopje-theegesprek)
Attitudes
Portfolio
Methodegebonden, genormeerde en gestandaardiseerde tests
Kwaliteitszorg
VERANTWOORDELIJKHEID EN ZELFSTANDIGHEID
-
Eigenaarschap van leerproces
-
Zelfstandig taken plannen
-
Leren leren
-
Orde en netheid
-
Eigen werkplek kiezen
-
Uitgestelde aandacht
-
Gestructureerde vrijheid
-
Samen regels formuleren, bijsturen
-
Eten in de klas
-
Rust
OUDERPARTICIPATIE
-
Onderwijsondersteunend: voorlezen, ondersteunen ateliers, zwemouders, …
-
Actieve samenwerking: oudervereniging, vervoerouders, …
SAMENWERKEN
Tussen de kinderen
Tussen de leerkrachten
Tussen de ouders
Op onze campus Xplus
Met andere participanten: de buurt, de bibliotheek, …
STRUCTUUR IN DE KLAS
-
Duidelijke afspraken en klasregels
-
Duidelijke planningsdocumenten
-
Extra aandacht voor instructie
-
Orde en netheid
-
Leerlingen betrokken bij klasinrichting
EEN KIJKJE IN
DE KLEUTERKLAS
-
INLOOPMOMENT:
de kinderen en ouders komen samen de klas binnen, tonen hun werkjes, spelen samen of doen een babbeltje met de leerkracht -
KRING:
kalenders, dagverloop, praatronde, instructie… -
ZELFSTANDIG WERK:
hoekenwerk, zelfstandige taken -
HERHALING EN VERDIEPING IN KLEINE GROEPJES
-
PRJECTWERKING
-
KLASJESWISSEL: LEREN AAN EN VAN ELKAAR
DE LAGERE SCHOOL
-
INLOOPMOMENT:
de kinderen en ouders komen samen de klas binnen, tonen hun werk, maken een knapje of doen een babbeltje met de leerkracht -
KRING:
kalenders, dagverloop, praatronde,… -
INSTRUCTIE
-
ZELFSTANDIG WERK
-
KEUZEOPDRACHTEN
-
PROJECTWERKING
KINDEREN ONTWIKKELEN HUN TALENTEN
Aangepaste terminologie = toegankelijker voor kinderen