
DALTONPRINCIPES
keuzevrijheid - samenwerking - zelfstandigheid - reflecteren
ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS

Warme klassfeer
Aansluiten bij de leefwereld van de kinderen
Afwisselende werkvormen
Ruimte voor keuzes
REFLECTEREN EN EVALUEREN

Zelfreflectie
Reflecteren over het leerproces
Kindcontacten (kopje-theegesprek)
Attitudes
Portfolio
Methodegebonden, genormeerde en gestandaardiseerde tests
Kwaliteitszorg
VERANTWOORDELIJKHEID EN ZELFSTANDIGHEID

Eigenaarschap van leerproces
Zelfstandig taken plannen
Leren leren
Orde en netheid
Eigen werkplek kiezen
Gestructureerde vrijheid
Samen regels formuleren, bijsturen
Eten in de klas
Rust
OUDERPARTICIPATIE

onderwijsondersteunend: voorlezen, ondersteunen ateliers, zwemouders, …
actieve samenwerking: oudervereniging, vervoerouders, …
SAMENWERKEN

Tussen de kinderen
Tussen de leerkrachten
Tussen de ouders
Op onze campus Xplus
Met andere participanten: de buurt, de bibliotheek, …
STRUCTUUR IN DE KLAS

duidelijke afspraken en klasregels
duidelijke planningsdocumenten
extra aandacht voor instructie
orde en netheid
leerlingen betrokken bij klasinrichting
EEN KIJKJE IN

DE KLEUTERKLAS
INLOOPMOMENT:
vrije keuze: klas of speelplaatsKRINGMOMENT:
kalenders, dagverloop, praatronde,…ZELFSTANDIG WERK:
hoekenwerk, projectwerk,…KRINGMOMENT:
reflectie
DE LAGERE SCHOOL
INLOOPMOMENT:
vrije keuze: klas of speelplaatsKRINGMOMENT:
kalenders, dagverloop, praatronde,…INSTRUCTIE
ZELFSTANDIG WERK
KEUZEOPDRACHTEN
PROJECTWERKING
KRINGMOMENT:
reflectie

KINDEREN ONTWIKKELEN HUN TALENTEN
Aangepaste terminologie = toegankelijker voor kinderen
