chalkboard Tekeningen

DALTONPRINCIPES

keuzevrijheid - samenwerking - zelfstandigheid - reflecteren

ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS

DSC01937.jpg
  • Warme klassfeer

  • Aansluiten bij de leefwereld van de kinderen

  • Afwisselende werkvormen

  • Ruimte voor keuzes

REFLECTEREN EN EVALUEREN

DSC01801.jpg
  • Zelfreflectie

  • Reflecteren over het leerproces

  • Kindcontacten (kopje-theegesprek)

  • Attitudes

  • Portfolio

  • Methodegebonden, genormeerde en gestandaardiseerde tests

  • Kwaliteitszorg

VERANTWOORDELIJKHEID EN ZELFSTANDIGHEID

DSC01423.jpg
  • Eigenaarschap van leerproces

  • Zelfstandig taken plannen

  • Leren leren

  • Orde en netheid

  • Eigen werkplek kiezen

  • Gestructureerde vrijheid

  • Samen regels formuleren, bijsturen

  • Eten in de klas

  • Rust

OUDERPARTICIPATIE

40635168_1968525159874261_5178506587785920512_n.jpg
  • onderwijsondersteunend: voorlezen, ondersteunen ateliers, zwemouders, …

  • actieve samenwerking: oudervereniging, vervoerouders, …

SAMENWERKEN

DSC01690.jpg
  • Tussen de kinderen

  • Tussen de leerkrachten

  • Tussen de ouders

  • Op onze campus Xplus

  • Met andere participanten: de buurt, de bibliotheek, …

STRUCTUUR IN DE KLAS

DSC01863.jpg
  • duidelijke afspraken en klasregels

  • duidelijke planningsdocumenten

  • extra aandacht voor instructie

  • orde en netheid

  • leerlingen betrokken bij klasinrichting

EEN KIJKJE IN

DSC01344.jpg

DE KLEUTERKLAS

  • INLOOPMOMENT: 
    vrije keuze: klas of speelplaats

  • KRINGMOMENT: 
    kalenders, dagverloop, praatronde,…

  • ZELFSTANDIG WERK: 
    hoekenwerk, projectwerk,…

  • KRINGMOMENT: 
    reflectie

DE LAGERE SCHOOL

  • INLOOPMOMENT: 
    vrije keuze: klas of speelplaats

  • KRINGMOMENT: 
    kalenders, dagverloop, praatronde,…

  • INSTRUCTIE

  • ZELFSTANDIG WERK

  • KEUZEOPDRACHTEN

  • PROJECTWERKING

  • KRINGMOMENT: 
    reflectie

DSC01729.jpg

KINDEREN ONTWIKKELEN HUN TALENTEN

Aangepaste terminologie = toegankelijker voor kinderen

Tekengebied 1.png