Leertrap en groeirapport
In onze daltonschool zetten we de leertrap in als reflectietool. Op deze manier kunnen leerlingen, leerkrachten en zelfs ouders over verschillende vaardigheden reflecteren en zo visueel voorstellen in welke leerfase de leerling zich bevindt.
Deze leertrap wordt tijdens de lessen ingezet om onze leerdoelen in de klas visueel voor te stellen, bij boekgesprekken, bij knapjes of talenten, bij wiskundige doelen... De leerlingen zelf gebruiken de leertrap om op hun vaardigheden te reflecteren en ook om hun groei te monitoren.
‘Denk ik dat ik dit doel of deze vaardigheid al beheers?’
‘Wat heb ik nodig om nog verder te groeien/om nog verder te klimmen op onze leertrap?’
Zo leren we aan dat je start als een beginner en kan eindigen als expert. Ook leren ze op deze manier dat door fouten te maken en aan te geven wat ze nodig hebben, je kan groeien in de doelen die je stelt. Maar dat je ook niet in alles even goed hoeft te zijn of even hard kan groeien. Ieder heeft zijn talenten, en daar mag je trots op zijn!
De leertrap wordt bijvoorbeeld ook uitgebreid gebruikt op ons groeirapport van daltonvaardigheden. Deze kernvaardigheden zijn gebaseerd op alle daltonskills die we dagelijks toepassen in onze werking op school. Vanaf onze lagere school krijgen de leerlingen driemaal per jaar dit groeidocument mee naar huis. Op deze manier kunnen we op het einde van het schooljaar ook zeer mooi de groei van onze leerlingen waarnemen.