We bouwen een huis

We kregen van onze zorgjuf Liesbet 2 leuke kartonnen 🏠. Eentje had een puntdak en van het andere maakten we een 🏠 met een plat dak!

We kropen er meteen in en er ontstond heel leuk spel. Al vlug ontdekten we dat we ook ramen met een vensterbank wilden. Hoe moesten we dat doen? We noteren alles op een blad papier: hoe ziet een huis eruit? Wat is stevig materiaal om een huis te bouwen? Geen stro en geen hout bedachten we. Baksteen is stevig!

We gingen meteen aan de slag om stevige muren te bouwen. We bekeken foto‘s van muren en de buitenmuur van onze school! Dit om wat meer inzicht te krijgen, of was dat inzicht er toch nog niet helemaal? (De juf had natuurlijk nog niks verklapt. We moesten zelf ondervinden!) Met de sloopbal gingen we na of onze gebouwde muur stevig was of niet en waarom natuurlijk! Zo ontdekten we toch welke bouwstructuur het stevigst was! Na het uittesten en ondervinden konden we zelfs het hoekje om bouwen!

Kunnen we ook nog huizen of tenten bouwen met andere materialen? Ook dit testten we uit! Proberen en reflecteren 👍

Dicht bij school zijn er bouwwerken aan de gang. De grote kraan konden we al vanop onze speelplaats zien. We waren nieuwsgierig en gingen op onderzoek uit! Vanachter de hekken bekeken we de werf goed. We hadden 🍀 want de bouwheer kwam aangereden en toonde ons hoe zijn kraan werkte en hoe hij zonder cement (mortel) stenen aan elkaar plakte! Wat sloegen we een luide kreet toen de kraan een hele pak stenen de lucht in kon tillen!



Ook met Lego en andere constructiematerialen konden we goed overweg en bouwden we STEVIGE huizen, muren, parcours… 👍

Ook de 3 biggetjes bouwden huisjes. Eentje van stro, eentje van hout en eentje van steen. Dit verhaal werkten we helemaal uit in onze klas! We kennen het dan ook heel 👍. We knutselden biggetjes- en wolvenkronen en dramatiseerden ons geleerde versje.


De 3 biggetjes bouwden een huis,

toen kwam de wolf, dat was niet pluis!

’Biggetje biggetje laat me erin!’

’Wolfje wolfje dat heeft echt geen zin!’

’Dan word ik boos en blaas ik met mijn mond jouw huisje tegen de grond!’

Een huisje van stro, pfffffff 💨 en weg!

Een huisje van hout, pfffff 💨 weer pech!

Een huisje van steen, pfffff 💨 OEF!

Wolf klimt door de schouw,

staartje verbrand, auw auw auw 😣

We speelden ook het spelletje ‘wolfje wolfje hoe laat is het?’ en oefenden zo onze telvaardigheden in 🔢

•de wolf zegt 2uur, we zetten 2 stappen

•de wolf laat 3 vingers zien, we zetten 3 stappen

•de wolf laat het cijfer 4 zien, we zetten 4 stappen

We maakten ook een plattegrond van een huis. We deelden de kamers in en moesten ervoor zorgen dat alle meubels erin pasten. Goed meten was dus de boodschap.

In een kamer, huis of in de stad kunnen we ook goed de weg zoeken. Wij moesten op de geoborden de weg leggen/zoeken met elastiekjes. We moesten goed naar de pijlen kijken.

In een huis wonen soms ook huisdieren. Deze kunnen wij al goed tekenen, met of zonder stappenplan!!


De ouders van Serkan bezorgden ons vele bakstenen. Wat zouden we daarmee kunnen bouwen? We bedachten enkele dingen: een kruidentuintje (zei de juf 😉), een standbeeld, een speelhuisje, een oven om zandtaartjes in te bakken. Die oven vonden we wel leuk! We tekenden het ontwerp, telden uit hoeveel stenen en planken we daarvoor nodig hadden en legden de echte stenen al eens in vorm. Serkan kon ook al goed vertellen hoe we mortel, de lijm om de stenen aan elkaar te plakken, moesten maken. Ook dit noteerden we in ons onderzoekboek: 💦, cement en zand > goed mixen = mortel 👍

Zouden we nu klaar zijn om de echte oven te metselen?? 🤩🤩


79 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven