Lentekriebels

In onze verteltas brachten we 'een verzameling' mee. Met onze verzameling gingen we allerlei wiskundige oefeningen uitvoeren: sorteren volgens zelf gekozen eigenschappen, tellen en hoeveelheden weergeven, 1 meer - 1 minder - 2 meer - 2 minder - evenveel, 2 hoeveelheden samentellen, een hoeveelheid verdelen ... Wat kunnen we dat al goed!


Moederdag = een cadeautje knutselen en een versje leren voor onze allerliefste mama! Dat deden we ook. De krokodillen plakten alle symbolen van hun versje in de juiste volgorde, de leeuwen tekenden hun versje in symbolen.


Op zoek naar kriebeldiertjes: Wat zijn we gefacineerd door al die kleine beestjes! In onze schooltuin gingen we op zoek naar insecten en andere kriebeldiertjes. Waar konden we ze vinden? Waar wonen ze? Welke diertjes vinden we en hoe zien ze eruit? Is het een insect met 6 poten of toch niet? We maakten een terrarium om ze verder te kunnen bestuderen in de klas. Natuurlijk moesten we ze ook weer vrij laten.


We spelen het spel 'de cactus en de bloem'. Hoeveel keer wordt je geprikt voordat je de bloem gevonden hebt? We noteren het op het bord. Wie is er evenveel x geprikt? Wie het meest en wie het minst? Hoeveel keer ben jij meer geprikt geweest dan je vriedje? Al spelenderwijs wiskunde inoefenen is toch leuk!


Drijven en zinken blijft ons bekoren. Deze keer zoeken we zelf spullen die uit hout, ijzer, plastic... gemaakt zijn. Blijven ze drijven of zinken? Kunnen we ook een oplossing bedenken om zinkende spulletjes toch te laten drijven?



Hoekenwerk: met de grote mozaïek maken we mooie bloemen; Bee-bot toont ons de weg van 'zaadje tot bloem'; gooien met 2 dobbelstenen, deze samen tellen en de juiste bloempot plakken; oppervlakte meten: hoeveel pissebedden passen er in het huisje? Welk huisje is dan het grootst?; vlinders knutselen en zo 'symmetrie' ontdekken, we tekenen de cyclus van de vlinder...


De opa van Mathis komt weer leuke muziekles geven!

We maken muntthee met honing en ontdekken de verschillende soorten honing, smaken en structuren.


We knutselen schuddoosjes in de vorm van een lieveheersbeestje en beleven hier allerlei muzikale momentjes mee! We leren het lied 'lieveheersbeestje'.


Bij juf Valérie werken we rond 'inhoud': vul de potjes en zorg ervoor dat ze bijna vol, bijna leeg, halfvol... zijn. Zet ze van leeg naar vol. Vul de 2L fles en giet deze in 2 flessen van 1L en in 4 flessen van 0.5L. Is het water in 2 flessen van 1L evenveel als het water in de fes van 2L? Al handelend verwerven we deze inzichten.


Bij juf Vicky in de tweede graad zaten er eitjes in een broedkas. Natuurlijk waren wij nieuwsgierig!!! Toen de eitjes uitgekomen waren, waren ook wij van de partij! We kregen leuke uitleg van leerlingen en juf!



Bibberbeestjes van Nash: Nash bracht een zakje vol onderdelen mee. Onderdelen om een bibberbeestje van te maken. We bekeken alle onderdelen, tekenden deze in ons onderzoekboek en bedachten waarvoor ze zouden dienen. We tekenenden hoe ons bibberbeestje eruit moet gaan zien. Het maken is nog een beetje moeilijk voor onze kleine kleuterhandjes. Daarom vroegen we hulp aan de muizen en giraffen van de 2de graad. Als zei het bibberbeestje af hebben, komen zij ons uitleggen hoe ze het aangepakt hebben. En wij, wij kunnen dan mee controleren of de onderdelen ook echt dienen voor wat wij dachten ...


Tijdens de buitenlesdag maakten we lekkere limonade van water, rozemarijn, citroen en honing. Nolan vertelde dat komkommer ook lekker was om in een drankje te stoppen. Natuurlijk probeerden we dit ook uit. Water met komkommer, appelsien en munt. Lekker hoor! We noteerden alles op een recept. Als we nog meerdere drankjes en kruiden uitproberen kunnen we een heus receptenboek maken!


We sloten ons kriebelthema af met een bodemonderzoek in het bos. Een gids van ISIS nam ons mee op pad. Wat vonden we veel 🐛 🐜 🐞 in het bos!
















68 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven