Leuke dingen in onze klas
Na de vakantie hebben we 1 themaloze week achter de rug en een weekje waarin Juf Debby stage kwam doen! Zij deed hele leuke activiteiten met ons! Kijk maar even mee naar wat we in deze twee weken beleefden!
We experimenteren met de confetti van Marlon: vullen van verschillende potjes met verschillende schepjes en zo ‘inhoud’ ontdekken, de verstopte letters van Nash zoeken…
Na het experimenteren komt het inoefenen: hoeveel roze schepjes kunnen in het potje? En hoeveel rode schepjes (wit potje met rood plakkertje op)? Zo leren we meten met een maateenheid en deze maateenheden met elkaar vergelijken. Hoe groter de maateenheid, hoe minder we moeten meten.

We oefenen al spelend de rangtelwoorden in: de auto parkeren we in de 1ste garage, ik woon in het 4de appartement, rollen met de dobbelsteen en het 3de kaartje wegnemen, ik zet de koe in de 2de stal, ik heb het 1ste botje gevonden, potten gooien en kijken of je de 1ste-2de-3de bent…
In ons atelier maken we zelf stempels. We experimenteren met witte en zwarte verf > wit erbij en de kleur wordt lichter, zwart erbij en de kleur wordt donkerder. Zo geven we ons zelfgemaakte zoutdeegbroodjes ook kleur.
Hier werken we rond tijd. Wat gaat het vlugst? En wat het traagst? Zo laten we verschillende ballen rollen, we lopen wedstrijdje tegen elkaar, we kijken of wij het snelst lopen of dat de bal toch sneller rolt... Spannend!!
We knutselden zelf poppenkastpopjes die we meteen gingen uittesten in de poppenkast. We bedachten zelf een verhaal > wie? wat? waar?
We krullenbollen de vulkaan: eerst groot-motorisch en dan op papier!
Archeoloog Debby vertelt over het dinotijdperk. Daarna gaan we zelf aan de slag in de zandtafel! We maken een vulkaan, zoeken restanten van een dino, bouwen een rivier...
Bewegingsspel: de vulkaan
Allerlei oefeningen rond wiskundige initatie: aantallen tellen, welk cijfer is weg?, subiteren tot 5 (een hoeveelheid zien zonder te tellen), zwaar en licht op de computer, tellen met de dennenappels van Féliz
Juf, 30 centimeter dat is hoger dan onze school!! Zou dat zo zijn? We zullen de meetlat er eens bij halen en meten in centimeters.
We zijn alvast begonnen met het kopje-thee-gesprek. Wat wil de juf samen met mij bespreken? Of heb ik nog iets te vertellen tegen de juf? Wat gaat al heel vlot en wat moet er nog ingeoefend worden? We komen het hier allemaal te weten, samen met een lekker koekje en drankje.
