De Eigenwijze (w)onderzoekers op het beverpad te Achel

Samen met het lentezonnetje trokken we naar het beverpad. We zagen al meteen de

🦫plaatjes die ons de weg wezen.


Ook de Warmbeek viel ons op. Het 💦 van de beek stond niet stil maar stroomde verder. Naar welke kant stroomde de beek? En stroomde ze snel of traag? Dat onderzochten we door er een tak in te gooien.

‘Oh juf, die tak drijft! Als we er een dikke tak in gooien gaat hij zinken!!’ Ok, zoeken dan maar… De tak werd steeds dikker, maar bleef toch nog drijven. Dus… hoe dik de tak ook is, hij blijft drijven 🤷🏼‍♀️. Een tak is hout en hout blijft drijven.


Welk natuurlijk materiaal zou nog blijven drijven? Zoeken en uittesten maar… Zo zagen we dat de 🍁, het mos, de eikels, de dennenappel, de schors en het gras bleef drijven.

En de steen??? Die zonk met een harde plons recht naar de bodem!

We ontdekten ook wat de lente met de natuur doet: geurende bloemen, knopjes, ontluikende blaadjes, jonge eendjes, pluisjes (zaadjes) die rondvliegen en weer voor andere paardenbloemen zorgen…

Natuurlijk was er ook tijd voor avontuur. Spannend…







Met juf Valerie zochten we takken. Welke was even lang, langer of korter dan de hare?

Tijdens onze wandeling waren we weer echte ’mooimakers’ en ruimden alle afval op!

We zagen ook verschillen tussen een jonge en een oudere boom. Bij de afgezaagde 🌳 probeerden we de jaarringen te tellen. Niet makkelijk hoor!

Het was weer leuk leren in het bos!!!




93 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven